onsdag 16. juni 2010

MH-testing, 2xblodspor, HD-røntging…og blodsporhelga!

Sist helg var vi i Trondheim for bl.a. å feire 1årsdagen til gullongen vår :) Med det samme vi var der,fikk jeg også mentatestet Arwen og Steija. Arwen har jeg prøvde leeeenge å få MH-testet. Men den klubben jeg fikk plass hos,fikk jeg plutselig ikke lov til å være med likevel…jeg hadde ikke en typiske “brukshund”,så vi måtte gi (motvillig) plassen til noen andre. USERIØST! Og de fikk høre det! Men i helgen så fikk jeg de to siste plassene som var ledig :) Takk til Nidaros BHK for det :)

Har aldri vært på MH-testing før,så var litt spent må jeg nesten påstå! Har både lest om de momentene man skal igjennom,samt sett litt på youtube…så hadde litt peiling på hva det gikk ut på :) For å gjøre en lang(?) historie kort: begge bestod/ble godkjent. Veldig,veldig fornøyd med det! Selv om de gjorde det veldig forskjellig! Og begge reagerte anderledes på de div momentene som jeg trodde de kom til å reagere på en helt annen måte på :p Det kan iallefall anbefales! Kjempespennende var det! Steija fikk en litt morsom kommentar hos en av dommerne: “Ja,ho der e no en kjempesnill vakthund” :) Hun elsker mennesker,men de som er bad-guys (eller ser ut som spøkelser :p),ja,de vasler hun vikelig på! Ordentlig modig er hun! Passer godt på meg :) Veldig fornøyd med dagen :)

Tirsdag og onsdag var det igjen tid for blodspor med Steija. Har meldt på til konkurranse den 26.,så vi må bare trene! Tirsdagen var et ferskt blodspor. Hadde bare ligget i 3,5time. Greit med litt ferskt når det er en liten stund siden sist. Her hadde sporlegger ordnet flere “sårleier” underveis,slik at vi fikk trent på det. Sporet gikk veldig bra,men hun er ikke for flink til å markere “sårleiene”. Så det må trenes mer på! Onsdagens spor hadde ligget i nesten 18timer. Her skulle det trenes på “avhopp”. Hun sleit litt på det siste “avhoppet”,men er absolutt fornøyd med innsatsen hennes! Når hun er av sporet,så jobber hun KNALLBRA for å finne det igjen! Og hun ber heller ikke om hjelp…supert! Håper å få til 4-5spor til før den 26.,men tror det kan bli i meste laget,så vi får se. Er desverre ikke alltid like enkelt å finne “sporleggere” som har tid :/

I går fikk jeg også svaret på HD-røntginga til Steija…desverre C! :( Men i brevet jeg fikk,så forsto jeg det sånn at dette kun gjalt venstre hofte. Ikke det…C er en C selv om det bare er på ei hofte. Men hun skal re-røntges sørafor etterhvert. Dyrlegen her tok to bilder. Det første var for mørkt til å se noe på. Det andre var grei “lysstyrke” på,men hun lå skeivt. Det sa dyrlegen iallefall,men han valgte å sende det inn. Kanskje hadde det noe å si?? Ikke vet jeg. Men synes det er hvert et nytt forsøk – hos en “spesialist”. Så vet ikke helt om jeg skal gi opp valpedrømmen på henne. Selv med ei C-hofte,så har hun jo så utolig mange andre gode kvaliteter…vanskelig det der :/

Ellers så holder jeg på å planlegge en blodsporhelg for “blogg-gjengen”. OBS! det gjelder IKKE kun lapphundene – andre raser er også velkomne. Er allerede flere som har meldt sin interesse – kjempemorsomt! :) Synes det er et kjempeflott område på Jevnaker (oppafør der vi bodde før)! Her er det stort nok til å gå så mange spor vi bare vil + det er alle typer underlag: myr, lyng, gress, tett skog, åpne områder, krysse grusvei, store vann man kan gå rundt osv,osv. Tenkte kanskje å få det til en av de siste helgene i mai neste år? Dvs. fra fredag 20. til søndag 22.mai…eller fredag 27. til søndag 29.mai. Da har “folk og hunder” fått litt tid (etter snøsmelten) til å trene hjemme før helgen + at det mest sannsynlig enda ikke er slept sau på skogen der. Det er også lite folk i marka på denne tiden. Ut på høsten blir det mer folksomt,og sauen er der helt opp til jakta begynner – ellers så hadde det vært perfekt å hatt det på høsten også! Det er å ei stor hytte opp på skogen jeg har tenkt å få høre om vi kan låne. Usikker på hvor mange liggeplasser det er her,men i værstefall så kan vi slå opp en lavvo eller to hvis det blir for lite. Hadde iallefall vært et perfekt tilholdssted for oss :) Ellers så ønsker jeg gjerne tilbakemeldinger på aktuelle datoer. Ønsker også en “medplanlegger” slik at vi evt kan se på andre aktuelle områder å ha denne blodsporhelgen o.l. – hvis det skulle vise seg at det “skjærer” seg med å ha det på Jevnaker.

10 kommentarer:

  1. Så gøy med mentaltest. Moro at hundene reagerte helt forskjellig fra det du trodde de skulle gjøre Eva:o)

    Blodspor er kjempegøy!!! Du må ha lykke til på konkurransen! I både april og mai er det full fart i fjøset hjemme, så vi må nok allerede nå melde avbud. Veldig synd, for dette hadde vi lyst til!

    SvarSlett
  2. Så spennende med mentaltest, det tenker vi å gjøre også :)

    Gratulerer med bestått med begge hundene, gøy at det gikk så fint!

    SvarSlett
  3. Gry: Kan godt prøve å få til ei helg i juni altså,men da tror jeg ikke at den plassen jeg har sett ut er så egnet...med tanke på at det er ganske mye sau på skogen da.
    Hvis noen har forslag om andre plasser på østlandet,så mottaes det med stooooor Takk!

    S,S,Frost: Ja,det er kjempespennende! Veldig morsomt å se hvordan hunden(e) reagerer i de forskjellige situasjonene. Er ikke alltid det blir som forventet nei :)

    SvarSlett
  4. Så spennende å høre om, Eva. Vet ikke om jeg skal MH-teste Goya, men skal i hvertfall gjnneomgå karaktertest slik at vi kan starte brukskonkurranser. Når det gjelder blodspor, så tror jeg jeg holder meg til menneskespor (og leting) med Goya. Men, synes det er helt flott at du tar initiativ og skal defionitivt vurdere å komme (som tilskuer) allikevel.

    SvarSlett
  5. Neida Eva - det blir jo skikkelig artig å høre hvordan dere andre har hatt det også. Er vant til å takke nei til omtrent alt på den tiden av året - vi skal jo på hundetreff i Marnardal i juni, så det kan lett bli litt mye i en hektisk tid:o) Jeg gleder meg med dere, og kommer til å ni-lese blogger etter at dere har vært samlet:o))

    SvarSlett
  6. Den 26. er jo allerede neste helg! Det blir spennende :o) Det høres jo ut til at det går veldig bra med treningen. Pass deg så du ikke overdriver, kanskje det er like greit å ha ei "kjempesulten" Steija i sporet??
    Nalle syns det er aller aller morsomt hvis det har gått lang tid mellom treningen, kan det nesten virke som..
    Blir det brukt GPS og når de konkurerer?? Eller går dommeren hakk i hæl?

    Kan jeg være til nytte som "medplanlegger" så si ifra. Det er vel ett par timers kjøring mellom oss og Jevnaker, så jeg er ikke kjent i ditt område men.. Vi får iallefall tenke på det. Hadde vært innmari moro å fått det til!

    SvarSlett
  7. Gry: Kan fort bli mye,ja ;) Skal også på hundetreffet i Juni..så da treffes vi da (om ikke før ;) )

    Nøve: Ja,det er neste helg :p Synes tida fra jeg meldte på frem til nå har gått sååå fort! Blir iallefall ikke 4-5spor før neste helg nei. Har ikke tid,og det er ikke lurt å ni-trene rett før konkurranse. Så tror det blir to spor til før neste helg.
    Så vitt jeg vet,så brukes det ikke GPS,men det er mulig sporlegger har det med seg. På prøve så skal dommeren og sporleggeren (+evt tilskuere som får lov av hundeeier til å være med) gå hakk i hel på hundeføreren - gjennom hele "løypa". Sporlegger skal vel i utgangspunktet være så god at han husker hvor h*n har gått kun ved å ha med seg sporkartet.

    Ja,du skal gjerne være medplanlegger :)

    SvarSlett
  8. Spennende! Lykke til med konkurransen, Eva! Spennende med MH-test! I følge NLK jobbes det med å få arrangert mentaltest tilpasset lapphundrasene fordi vanlige MH-tester ikke passer så veldig godt på lappiser, - de er lagd for andre hundetyper, og tar ikke hensyn til de egenskapene som er ønskelige hos lapphundene. I Sverige har de derimot utviklet en mentaltest tilpasset våre hunder, og etterhvert vil det bli mulig åm få testa her og!

    SvarSlett
  9. Else og Goya: Er lurt å kun forholde seg til en type spor. Men det er ingenting i veien for at dere kommer! Vi skal vel alltids klare å gå ut et spor - eller to - til dere uten å måtte ha med oss blodflaska ;) Så får vi andre også se hvordan en "sporbrukshund" jobber. Regner med dere går pinne-spor?

    Ragnhild: Nei,den "vanlige" MH-testen er langt ifra tilpasse lapphundene - selv om det er enkelte momenter der så er utolig greit å ha med seg selv om man feks egentlig ikke har en vakthund ;) Veldig greit det de gjør i Sverige! Har lest om testen,uten at jeg i farta husker forskjellen på den og MH-testen vi tok. Skulle egentlig melde meg på til MH-testing i Sverige i fjorhøst,men pga baby og div så ble det ingenting av det.

    SvarSlett
  10. Lykkt til med konkurransen! Ser på Facebook at du gruer deg, men det går nok så fint, atte. :) Litt ekstra nerver medbringer ofte hell når det gjelder sånne ting. :D Du er flink som holder på med så mage morsomme aktiviteter med hundene dine - også er det kult å se Lapphunder som konkurrerer, det er liksom ikke så mange av de har jeg inntrykk av. :)

    SvarSlett