mandag 19. oktober 2009

Flytting, turer, elg + litt div.

Etter et par hektiske uker, har vi endelig begynt å roe oss ned...både vi 2beinte og de 4beinte. Ikke at jeg tror hundene eller katta har stresset så mye! De har tatt det hele med stor ro og bare sett på oss, som har stresset rundt, med oppgitte øyne.

Uansett...nå er vi trygt på plass i Trøndelag, men vi er vel tilbake på Hadeland igjen før man vet ordet av det ;) Og for den som lurer på hvorfor vi flyttet, så er grunnen at jeg ønsker å bo nærmere min familie med lillegutten vår mens han er så liten som han er.


Dagens tur ble ikke av de lengste. Den skulle egentlig være mye lengre enn hva den var, men pga elg-møte ble det bare en snar-tur. Utenfor huset vi nå bor i, er det en stor åker før vi kommer inn i skogen. Jeg hadde egentlig tenkt til å bare slippe hundene, men siden lenkene lå rett ved siden av utgangsdøre, valgte jeg å smette dem på. Går alltid løs med hundene på denne turen, men noe sa meg at kanskje det var greit å ta dem på. Og jeg fikk rett. Det første som møtte oss da vi kom på åkeren, var en stor vetleokse. Nydelige dyr, disse elgene! Arwen bryr seg ikke så mye, men Steija der i mot... Hadde hun vært løs, hadde hun nok fått en kjempefin los på dette dyret ;) Valgte å ha hundene i bånd resten av turen, siden dette dyret ikke var så redd av seg, og gikk fremfor oss store deler av turen. Han var ikke en skvetten kar,nei! Og da vi kom frem til "snuplassen" for turen, kunne vi se elg nr. 2 nedenfor berget vi sto på. At noe så "stort og stygt" kan være så fasinerende og flott å se på - spesielt når de beveger seg.

Kjente at det klødde litt i fingra etter å reise på jakt! Jeg og Steija skulle egentlig på jakt i helga som var, men pga flyttinga valgte jeg å heller ta det rolig. Så førstkommende helg drar vi av sted. Da har jaktlaget til fattern bare en kalv igjen, så X fingrene for at vi får være med på et fall. Fattern skaut ei ku i helga som var, og han tok med seg hjem to elg-skanker. Så nå blir det å gå spor :)

Har også meldt på Arwen og Steija på LP-konkurranse 8.november på Levanger. Hadde planer om en anne konkurranse også, men fant ut at det ble litt for langt å kjøre. Gidder rett og slett ikke dra med med KN på en så lang kjøretur igjen. Vi får heller kose oss på årets (andre og) siste konkurranse, og komme sterkere tilbake i lydighetsringen neste år (gjelder for så vitt utstillingsringen også :p ).

Før vi flyttet, var vi å gikk en siste tur i Onsaker. En sti vi har gått mange ganger tidligere! Her er det fantastisk flott utsikt over Randsfjorden! Kjenner at jeg kommer til å savne Hadeland... Drømmen vår er å bygge hus opp i Onsaker, og vi håper den drømme kan ha gått i oppfyllelse inne 2-3år. Her er noen "poseringsbilder" av voffsene som ble tatt på turen.








Kaisa


Arwen

Ayla



Steija



Utsikta over Randsfjorden mot Jevnaker


4 kommentarer:

  1. Det er kjempeflott både i Trøndelag og på Hadeland, så dere er flinke i valg av bosteder synes jeg;o)

    Så tøff du er som er så uredd elgen! Kanskje fordi du driver med jakt? Jeg ser helst at jeg møter elg der hvor jeg kan observere den på trygg avstand, for det er fantastisk flotte dyr!

    Lykke til med LP konkurranse og med det nye hjemmet i Trøndelag:o)

    SvarSlett
  2. Det var litt av en tur. Jeg tror nok jeg hadde snudd kjapt. Er litt pysete sånn, jeg.

    Skjønner det med flyttingen. Kan være kjekt med familie rundt seg når en har en liten gutt. Uansett hvor du bor så er det noen flotte plasser du flytter til.

    SvarSlett
  3. Gry: Ja,jeg tok jaktprøva for maaange år siden. Er ikke redd for elgen, men har respekt for et så stor dyr. Hadde aldri gått etter hvis det hadde vært ei ku med kalv feks...

    Nina: Synes det er godt å ha'a mor i nærheta når jeg selv har blitt mamma for første gang. Svigermor bor også i nærheta, så er jo kjekt for henne også å kunne se barnebarnet sitt litt oftere.

    SvarSlett
  4. Så du har vendt nesa oppover igjen! Det er forståelig det,da. Sjøl om du har skapt deg din egen storfamilie her. "Barnebarna" dine har kanskje havna spredt over hele Norge?
    Lykke til, hvorhen dere er :o)

    SvarSlett